Canberk GENÇ
28-02-2017
Halkla İlişkiler Nedir? Ne İş Yapar?
Halkla İlişkiler Nedir?
Halkla İlişkilere akademik bir tanımla giriş yapmak istiyorum.
Halkla İlişkiler Prof. Dr. Zeyyat SABUNCUOĞLU hocamızın tanımını özetlersek; İlişki içerisinde olunan kişi ya da kuruluşlarla doğru,sağlıklı ve güvenilir ilişkiler kurmak, kamuoyu oluşturmak ve toplumla bütünleşmek olarak halkla ilişkiler ifade edilmektedir.
Halkla ilişkilerin ingilizce anlamı Public Relations'tır ve bu sebepten ötürü halkla ilişkiler çalışanları "Pr Uzmanı" olarakta anılmaktadır.
Halkla ilişkiler, kurumların içerisinde bir departman olarak bulunduğu gibi kurum dışında da halkla ilişkiler ajansları bulunmaktadır ve bunlara "Pr Ajansları" denilmektedir.
Halkla İlişkiler Ne Değildir?
Halkla ilişkiler mesleğinin ne olduğunu açıklamadan önce ne olmadığına değinmek istiyorum.
Karıştırılan disiplinleri, pozisyonları maddeler halinde açıklamak istiyorum:
- Halkla ilişkiler insan kaynakları değildir. Her iki disiplinde temelinde "insanlar ile iletişim kurar" ve bu sebepten ötürü bu iki disiplin sıklıkla karıştırılmaktadır. Halkla ilişkiler daha çok olumlu tutum geliştirmek için, çalışanların işletmeye karşı olumlu tutum geliştirmesi ve bu tutumu çevresine aktarmak için personel ile iletişim halindedir. Fakat İnsan kaynakları, işletmeye nitelikli çalışanların kazanımı için mücadele verir. Çalışanlar ile iş görüşmeleri yapar. Eğitim ve mülakatlar düzenler.
- Halkla ilişkiler müşterileri karşılayan danışma değildir. Gazetelerde sıklıkla ilanı verilir; "dış görünümüne özen gösteren, diksiyonu iyi düzeyde, bayan, müşterileri karşılayan halkla ilişkiler uzmanı aranıyor." şeklinde... Bu ilanlara bir halkla ilişkiler öğrencisi olarak gülmekte yetiniyorum.
- Halkla ilişkiler, reklamcılık değildir. Reklamcılık maaliyetli bir iştir ve kısa vadede sonuçlanmalıdır. Örneğin bir reklam kampanyası 2-3 ay gibi kısa periyotlarda olumlu ya da olumsuz olarak sonuçlandırılır. Fakat Halkla ilişkiler kampanyasının olumlu-olumsuz değerlendirilmesi bir kaç yıl dahi sürebilmektedir. Ve halkla ilişkiler kitle iletişim araçlarından yararlanarak(radyo,televizyon,gazete gibi), şirketle alakalı bilgilendirmeleri halka aktarır.
- Halkla ilişkiler, pazarlama değildir. Halkla ilişkilerin ürünü sattırmak gibi bir amacı yoktur. Halkla ilişkiler, tüketicilerin zihninde marka ile alakalı olumlu tutum geliştirmelerini sağlamak amacıyla uğraş verir. Fakat pazarlamada amaç ürünü tüketicinin satın almasını sağlamaktır.
- Halkla ilişkiler, istek-öneri ve şikayet hattı değildir. İşletmenin olumlu kurum imajı geliştirmesi amacıyla bunlarla ilgilenebilir fakat bunların aktarıldığı departman halkla ilişkiler departmanı değildir.
Halkla İlişkiler Mesleği Ne İş Yapar
Halkla ilişkiler mesleği bir çok işi kapsayan bir meslek dalıdır ve düşünülenin aksine "zor iş" denilecek türden bir meslek dalıdır.
Çalışan personelde olağanüstü yetenekler aranır ve standart düzeydeki insanlar bu mesleğin kabulü değildir.
İşletmeler tercihen en az lisans düzeyindeki halkla ilişkiler programlarından mezun adayları değerlendirir ve tercihleri lisansüstü eğitimdir.
Halkla ilişkilerin yapmış olduğu bazı işler bunlardır:
- Kriz Yönetiminde Aktif Rol Alır
- Kurum İle Alakalı Olumlu İtibar Geliştirilmesini Amaçlar
- Sosyal Medya Kanallarını Yönetir
- Kurumiçi yayınları düzenler
- Basın bültenleri yazar/basın bildirileri gerçekleştirir
- Basın ile olumlu ilişkiler yürütür
- İlişki içerisinde olunan kurum/kuruluşlarla olumlu ilişkiler yürütür
Sonuç: Halkla ilişkiler mesleğini elimden geldiğinde sizlere aktarmaya çalıştım ve özellikle belirtmek isterim ki bu anlatılanlar yapılan işin, mesleğin özet halidir. Halkla İlişkiler ve Tanıtım veya Halkla İlişkiler ve Reklamcılık gibi bölümleri tercih edecek adayların ciddi anlamda düşünmeleri gerektiğinin altını çizmek isterim.
TAGS:
< Ana Sayfaya Dön